אילו מערכות בטיחות מגיעות עם רכב חדש?
עולם מערכות הבטיחות לרכב עשה בשנים האחרונות קפיצת דרך משמעותית שהתאפשרה הודות להפיכת הטכנולוגיה עליהן מתבססות מערכת אלו לזמינה וזולה מאי פעם. יעילותן של מערכות אלו הוכחה כגבוהה והמצאותן ברכב מאפשר הקטנה משמעותית של הסיכון לתאונה קטלנית עד כדי כך שאפילו התשלומים עבור ביטוחי רכב מושפעים ממערכות הבטיחות המותקנות ברכב.
את מערכות הבטיחות הנבחרות ניתן להתקין ברכב לאחר רכישתו, או אפילו לרכוש את הרכב עם מערכות שמותקנות בו מבעוד מועד. חשוב להכיר את עולם מערכות בטיחות, במיוחד אם המשפחה שלכם גדולה, חלק מהנהגים פחות מנוסים, יש היסטוריה של תאונות חלילה או שיש מספר נהגים בעלי מאפיינים שונים ברכב.
קחו רגע לקרוא על מערכות הבטיחות שבנמצא, ובשלב בחירת רכב חדש – בררו היטב אילו מערכות בטיחות מותקנות בו.
מערכות בטיחות קיימות
כיום, יש מספר סוגים של מערכות בטיחות שהתקנתן נפוצה בארץ:
כריות אוויר – מערכת כריות שמתנפחות באופן אוטומטי בזמן תאונה ומפחיתות חבלות ראש וחזה. ברכישת רכב חדש, מומלץ לוודא קיום של לפחות 4 כריות אוויר – שתיים מול מושב הנהג והנוסע הקדמי, שתיים בצידי המושבים הקדמיים, וברכבים משפחתיים גדולים – שתיים נוספות לאורך החלונות ברכב. ע"פ רוב, כלי רכב שהחלו את חייהם בציי הרכב של חברות הליסינג מצויידים בלא יותר משתי כריות אויר לטובת מחיר רכישה נמוך יותר, ללא התחשבות באלמנט הבטיחות שנפגע.
ABS – Anti-lock Braking System. מערכת שמונעת את נעילת הגלגלים (שעלולה לגרום להחלקת הרכב / אבדן שליטה של הנהג על הרכב) בעת בלימת חירום. כיום מערכת ABS היא "סטנדרט" – כמעט כל הרכבים החדשים מגיעים עם מערכת מובנית כזו. מפתיע לגלות כי קיימים גם מספר דגמי אופנועים המתהדרים אף הם במערכת בטיחות זו.
ESP – Electronic Stabilization Program – מערכת בקרת יציבות אשר "משתלטת" על גלגלי הרכב בעת החלקה ומשפיעה על כיוון הנסיעה כך שיהיה מתואם עם זה המכוון בעזרת ההגה. המערכת פועלת באמצעות חיישני ה – ABS ומזהה כל מצב של אבדן שליטה. על ידי נטרול והפעלה של הגלגלים (בעזרת מערכת הבלמים) מסייעת לחזרת הרכב לנסיעה בכיוון הרצוי. למערכת שמות נוספים רבים כמו ESC, VDC, DSC, VCA (יצרניות מערכות שונות כינו את המערכות שלהם בשנות שונים).
BAS – BRAKE ASSIST SYSTEM – מערכת המאפשרת את קיצור מרחק הבלימה במקרה ומזוהה מצב של בלימת חירום ולא כל יכולת הבלימה של הרכב מנוצלת. בכל מקרה שבו מתבצעת עזיבה מהירה של דוושת הגז ולחיצה על דוושת הבלם – צפויה המערכת להתערב ולהפעיל את מלוא כוח הבלמים של הרכב.
בנוסף למערכות שציינו עד כה, קיימים גם אין ספור מצלמות, חיישנים ואזעקות – מגוון עזרי בטיחות מותקנים ברכבים שונים ומסייעים לנהג לנסוע לאחור, להעריך מרחקים, להתריע במצבי חירום, להגדיל את שדה הראייה ולקבל החלטות מושכלות יותר בעת הנהיגה.
איך בוחרים?
כל רכב מגיע עם "חבילה" של אביזרי ומערכות בטיחות המותקנים בו כבר בעת הרכישה. מערכות הבטיחות המותקנות באופן סטנדרטי בכל דגם מופיעות במפרט שלו. לדוגמה – סקודה פאביה מוצעת למכירה עם: ארבע כריות אוויר, מערכת חגורות בטיחות בעלות שלוש נקודות עיגון, מערכת ABS, מערכת ESP, ועוד. ניתן לשדרג מערכות אלה למתקדמות יותר. אפשר, ולעיתים אפילו מתבקש להשלים ולהוסיף מערכות בטיחות על אלה שכבר מותקנות ברכב.
לסיכום, אין ספק שמערכות בטיחות מגבירות משמעותית את בטיחות הנסיעה ברכב, מונעות תאונות, ומפחיתות את הנזק לנוסעים ברכב במקרה של תאונה, חלילה. לכן, נושא הבטיחות ברכב בעת רכישתו הוא מרכזי וחשוב, ומומלץ להתייחס לנושא אביזרי ומערכות הבטיחות המותקנים בו כאל מרכיב חשוב במפרט הרכב שאתם שוקלים לרכוש.